.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
عدم اطلاع رسانی کافی خسارت دوباره به شهروندان را رقم زد
هواشناسی باز هم جام ماند/نمایندگان مجلس تنها به دادن تذکر اکتفا نکنند
شمال نیوز: امید میرفت در صورت بروز چنین حوادثی اینبار سازمان هواشناسی با درایت بیشتری این بحران را اطلاع رسانی کند اما متاسفانه همچنان شاهد عملکرد ضعیف آن در طی طوفان روز گذشته بودیم.

شمال نیوز: طوفان روز گذشته تهران را در نوردید و باز هم سازمان هواشناسی از پیش بینی آن عقب ماند.
 

به گزارش شمال نیوز، این طوفان در حالی خسارات متعددی بر جای گذاشت که در صورت اطلاع رسانی به هموطنان مسافرمان میتوانست جان عده ای را نجات دهد و آنها را به کام مرگ نکشاند.
 

سازمان هواشناسی که سال گذشته هم در پیش بینی طوفان غافلگیر شده بود امسال هم با عدم پیش بینی دقیق و سریع، شیرینی عید فطر را به کام عده ای از هموطنانمان تلخ کرد.
 

سایت سازمان هواشناسی که باید در زمانی که وزش شدید باد یا گرد و خاک و یا دیگر پدیده‌های جوی که احتمال بروز خسارت دارد را پیش‌بینی می‌کند روز گذشته هیچ گونه اطلاع رسانی درباره احتمال وقوع طوفان نداشت و در اطلاعیه‌ای که در سایت سازمان هواشناسی منتشر شد هیچ اشاره‌ای به بروز خسارت در استان تهران بر اثر وزش شدید باد نکرد.
 

مسئولین سازمان هواشناسی اما سال گذشته باحضور در مجلس شورای اسلامی تقصیر را به گردن دیگر نهادها مانند صدا و سیما انداخته بودند که همکاری لازم را در مواقع حوادث غیرمترقبه با این سازمان ندارد که این توجیه از طرف نمایندگان مردم قابل پذیرش نیود.
 

امید میرفت در صورت بروز چنین حوادثی اینبار سازمان هواشناسی با درایت بیشتری این بحران را اطلاع رسانی کند اما متاسفانه همچنان شاهد عملکرد ضعیف آن در طی طوفان روز گذشته بودیم.
 

در این زمینه نمایندگان مجلس نیز نسبت به عملکرد ضعیف سازمان هواشناسی واکنش نشان دادند .
 

به گزارش سلامت، محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز با بیان اینکه :« واقعیت آن است که سازمان هواشناسی می‌تواند از تغییرات آب و هوایی متوجه وقوع حادثه‌ای مانند طوفان روز گذشته شود و این وقایع را به مردم اطلاع‌رسانی کند.» خاطر نشان کرد : « سازمان هواشناسی نباید نسبت به عدم پیش‌بینی درست از وقوع چنین طوفان‌هایی توجیه غیرمنطقی داشته باشد چراکه جان و مال افراد به وسیله این حوادث به مخاطره می‌افتد بدون‌شک اگر سال گذشته کم‌کاری سازمان هواشناسی جدی گرفته می‌شد شاید امسال شاهد تکرار این اشتباه نبودیم.»
 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرده که :« باید سازمان هواشناسی مسئولیت همه حوادث برجای مانده از طوفان‌های پیش‌بینی نشده را بپذیرد چراکه بی‌دقتی این سازمان چنین اتفاقاتی را رقم زده و آن وقایع قصوری از سوی سازمان مذکور است.»
 

کمال علیپور خنکداری نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ نیز، در واکنش به طوفان روز گذشته مهمترین علت امر را کوتاهی سازمان هواشناسی دانسته و خاطر نشان کرد :« سازمان هواشناسی قائل به پیش بینی هوا و طوفان از یک هفته قبل نیست، مسئولان سازمان هواشناسی در جلسه ای با اعضای کمیسیون عمران اعلام کرند که قطع به یقین سازمان هواشناسی 48 ساعت قبل از وقوع حادثه اطلاع رسانی می کند اما در مورد طوفان روز گذشته حتی 48 ساعت قبل از طوفان هم پیش بینی صورت نگرفت.
 

این نماینده مردم تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران کشور، جمعیت هلال احمر، شهرداری ها و راه و ترابری آمادگی کامل برای امداد رسانی و جلوگیری از بحران را دارند، اما متاسفانه سازمان هواشناسی با داشتن وظیفه قانونی و منابع انسانی گسترده فراوان از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند، این در حالی است که جلوگیری از بحران اهم بر درمان بحران است، بروز بحرانی چون طوفان روز گذشته منابع و اعتبارات بسیاری را از بین برده است.
 

مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهرو پردیس نیز با اشاره به برخی ضعف های سازمان هواشناسی در پیش بینی طوفان روز گذشته گفت: به طورحتم سازمان هواشناسی باید برای پیش بینی درست وقوع طوفان‌های احتمالی آینده در نیروی انسانی خود تجدید نظر کند، چون سازمان هواشناسی به نظر نیروی انسانی لازم و کارشناسی را برای پیش بینی طوفان های این چنینی ندارد.
 

رحماندوست افزود: مگر در طول یکسال چندین طوفان در استان تهران به وقوع می پیوندد که سازمان هواشناسی نمی تواند به موقع پیش بینی کرده و به مردم میزان شدت اینگونه طوفان ها را اطلاع رسانی کند، بنابراین باید به این نکته تاکید کرد که درصورت عدم رفع نواقص دراین دو بخش مردم باید چگونه به سازمان هواشناسی در پیش بینی آب و هوا و وقوع طوفان ها اعتماد کنند.
 

این درحالیست که امین‌حسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه دیروز اطلاعیه شماره 38 روی سایت سازمان هواشناسی قرار گرفت و حتی وضعیت آب و هوا برای تمام مدیریت‌های استان تهران فکس و پیامک شد، گفت: این اطلاعیه که وزش شدید باد در تهران و البرز را پیش‌بینی کرده بود در ساعت 12.30 دقیقه روی سایت قرار گرفت و این پدیده در ساعت 17.30 دقیقه رخ داد.
 

نقشینه تصریح کرد: در برخی از پیش‌بینی‌ها ما می‌توانیم به صورت کوتاه‌مدت پیش‌بینی کنیم و 2 یا 3 ساعت قبل از وقوع پدیده اطلاع‌رسانی کنیم ولی پدیده دیروز بعد از ظهر از روزها قبل اعلام شده بود.
 

گویا قرار است فرافکنی های سازمان هواشناسی ادامه پیدا کند اما نمایندگان مجلس نباید تنها به دادن چند تذکر و دعوت مسئولین آن سازمان با مجلس اکتفا کنند و تنها شنونده سخنان آنها باشد.




ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 29 تير 1394
ول کنید اقا!! چه انتظاری دارین از اینها؟؟؟ خوب تواناییشو ندارن!! سه سال پیش اون سرمای بی سابقه رو تا چقدر تونستند پیش بینی کنن؟؟ اصلا پیش بینی کنن ایا زیرساختهای مناسب مقابله با بحران وجد داره ؟؟ بنده خودم چند سالیه از سایت forca استفاده میکنم بسیار دقیقهو تونستم همه این اتفاقات رو به خوبی پیش بینی و به دوستانم بموقع اخطار بدم . هیچ نیازی هم به پیش بینی این اقایانون نیست
ناشناس 29 تير 1394
پارازیت ماهواره ای
حق شناس 29 تير 1394
باتمام احترامی که برای علوم هواشناسی قایل هستم
ولی باید بدون اغراق عرض کنم این نوع پیش بینی و اطلاع رسانی توسط هواشناسان بومی و محلی و چوپانان کهن هم قابل ارایه هست حال سوال اینجاست با اینهمه کارشناس تحصیل کرده ودادههای اماری بلندمدت و اطلاعات بهنگام قابل دسترسی در سطح منطقه صدور پیش بینی مطمین و قابل استناد خیلی سخت نمیباشد البته دراین بکارگیری از این ابزارها نیازمن راهبری هوشمند دانا و باتجربه ودانش روز میباشد که دراستان ما نیز فاقد ان میباشیم بابررسی تعداد نیروی انسانی و مستحدثات این سازمان و مجموع اعتبارات جاری و سرمایه ای میتوان دریافت با یک چهارم ارزش ریالی فعلی بخش خصوصی میتواند با کیفیت و درصد صحت بالا نسبت به انجام این وظایف مبادرت ورزد.بدینصورت براسایس عدم ارایه گزارشهای صحیح نسبت به ارزیابی اقدام نمود. لطفا براساس احترام به نظرات و تضارب ارا و عقاید منتشر نمایید
مریم 29 تير 1394
خاک بر سر صدا و سیمای استانی. مردم عزادارند و خانه شان خراب شده اون وقت اینها با اون برنامه مسخره شب شمالی و اون سالاری بی همه چیز نشسته اند دارند این اتفاقات و سیل و مردم رو مسخره می کنند.
نا شناس 29 تير 1394
اداره هواشناسی اداره خیلی جالبیه هیچ کاری توش ندارن خبرها رو از سایت ها بین الملی می گیرن و به خورد مردم می دن غافل از این که کرانه دریای خزر به دلیل شرایط خاص اقلیمی با ورو د سامانه های جوی واکنش های خاص خودشه داره
ارسطو 29 تير 1394
نقی ول هاکن اماره ول هاکن
الهام 29 تير 1394
سازمان هواشناسی وقتی دارای اعتبار هست که این مدل رویداد های مهم رو پیش بینی و اطلاع رسانی کند وقتی فاقد عملکرد درست هست هیچ ارزشی ندارد. و مردم بدون هیچ اطلاعی شوکه و غافل گیر شدند. در ژاپن زلزله هم پیش بینی میشود و در ایرات عاجز از خبر دادن یک طوفان و سیل...
ساداتی 31 تير 1394
در حادثه اخیر هواشناسی وقوع بارش شدید و رعد و برق و آبگرفتگی معابر و پیش بینی کرده بود اما نکته ای که وجود داره وقوع سیل است سیل چگونه به وجود می آید از انباش روان آب ها سیل تشکیل می گرددد در خیلی ازد شهرهای همین مازندران بارن بیشتر از این بارید اما سیل جاری نشد چون کانالهای و جوی آب به اندازه کافی وجود داشت پس هواشناسی نمی تواند به واسطه میزان بارش در یک منطقه بگوید سل می آید این مسوولین شهری و راه ترابری وآب منطقه ای هستند تا تمهیدات لازم برای مهار آب را بیاندیشند مگر با پیش بینی هواشناسی می شود یک شبه کانال اضافه کرد یا ساختمان های غیر مجاز را جابه جا نمود این کارها باید از قبل انجام می گرفت اما اهمیت کار هواشناسی زمانی مشخص می شود که به واسطه هشدارهای این سازمان ما مناطق حادثه خیز را تخیله کنیم تا از خسارت جانی جلوگیری شود ولی متاسفانه نهاد ها و دستگاه های مربوطه به هشدارهای هواشناسثی توجه نمی کنند و می گویند به ما خبر داداه نشده است در صورتی با هر اخطاریه ای که هواشناسی صادر می کند به تمام دستگا ها ارسال می شود و از طریق سایت نیز اطلاع رسانی می گردد اما این اطلاع رسانی به واسطه فراگیر نبودن جوابگو نیست در این موارد باید رسانه ملی به کمک دستگاه های مثل هواشناسی بیاید و با قطع برنامه های روزمره هشدار هواشناسی را اطلاع رسانی کند همین کار ی که در تمام نقاط جهان انجام می دهند.
سخن دیگرم با نمایندگان مردم به خصوص آقای علیپور است که می گوید هواشناسی از انبوه پرسنل و تجهیزات برخوردار است آقای نماینده هواشناسی دسنگاهی است تجهیزات محور و با پرسنلی تحصیل کردهخ و متخصص که به طور شبانه روزی در حال رصد و ارسال داده های جوی در سطح بین الملل هستند شما کی از تامکین بودجه برای هواشناسی دفاع کردید کی به هواشناسی سرزد حتی به هواشناسی استان و یا حوزه نمایندگی خود سر هم نزدید و نمی دانید که پرسنل زحمت کش هواشناسی با چه شرایطی و در چه جا های در حال کار کردند هستند آیا شما می دانید پرسنل هواشناسی با اینکه شبانه روزی کشیک هستند از حداقل دریافتی برخوردارند و حق شیفت به آنها تعلق نمی گیرد آیا می دانید در دستگا های دولتی بالاترین تحصیلات علمی را کارمندان هواشناسی دارند اما از کمترین حقوق برخوردار هستند سختی کار و استرس بالای این شغل خبر دارید شما به جای اینکه ندانسته هواشناسی را متهم کنید بروید زیر ساخت های کشور را درست کنید محور هراز چند ساله داره دوطرفه میشه محوره سوادکو پس کی می خواهد را ه بیافته ویا ازاد را تهران شمال ...
شما بهتر است به وضیفه نظارتی خود بپردازید یادمان باشد هرچه بکاریم همان درو می کنیم
آقای رمدانی لطفا نظر مارو هم کار کنید تا یک طرفه به قاضی نرفته باشید باتشکر

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.084 seconds.